Președintele României
decretează:
Art. 1.- Se instituie starea de urgență pe întreg teritoriul României,
pe o durată de 30 de zile.
Art. 2. - Pentru prevenirea răspândirii COVID-19 și realizarea
managementului consecințelor, raportat la evoluția situației epidemiologice, pe
durata stării de urgență este restrâns exercițiul următoarelor drepturi,
proporțional cu gradul de realizare al criteriilor prevăzute de art. 4 alin.
(4):
a.
libera
circulație;
b.
dreptul
la viață intimă, familială și privată;
c.
inviolabilitatea
domiciliului;
d.
dreptul
la învățătură;
e.
libertatea
întrunirilor;
f.
dreptul
de proprietate privată;
g.
dreptul
la grevă;
h.
libertatea
economică.
Art.3. - În scopul prevăzut la art. 2 se stabilesc măsurile de
primă urgență cu aplicabilitate directă și imediată prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 4. - (1) În scopul prevăzut la art. 2 se stabilesc măsurile de
primă urgență cu aplicabilitate graduală, prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Măsurile de
primă urgență cu aplicabilitate graduală prevăzute la pct. 1-7 din anexa nr. 2
se dispun de ministrul afacerilor interne sau de înlocuitorul legal al
acestuia, cu acordul prim-ministrului, prin ordonanță militară.
(3) Măsurile de
primă urgență cu aplicabilitate graduală, prevăzute la pct. 8 din anexa nr.2 se
dispun de către Ministerul Afacerilor Interne, prin ordin al secretarului de
stat, șef al Departamentului pentru Situații de Urgență sau înlocuitorul legal
al acestuia.
(4) Măsurile de
primă urgență cu aplicabilitate graduală se dispun potrivit alin. (2) și (3)
potrivit evaluării realizate de Comitetul Național pentru Situații de Urgență,
cu acordul prim-ministrului, pe baza următoarelor criterii:
a.
intensitatea
transmiterii intracomunitare a COVID-19;
b.
frecvența
apariției unor focare într-o zonă geografică;
c.
numărul
de pacienți critici raportat la capacitatea sistemului sanitar;
d.
capacitatea
și continuitatea asigurării serviciilor sociale și de utilități publice pentru
populație;
e.
capacitatea
autorităților publice de a menține și asigura măsuri de ordine și siguranță
publică;
f.
măsurile
instituite de alte state cu impact asupra populației sau situației economice a
României;
g.
capacitatea
de asigurare a măsurilor pentru punere în carantină;
h.
apariția
altor situații de urgență.
(5) Conducerea
aplicării măsurilor stabilite prin ordonanțele militare sau prin ordinul
prevăzut la alin.(3) revine Ministerului Afacerilor Interne.
Art. 5.- (1) Coordonarea integrată a măsurilor de răspuns cu caracter
medical și de protecție civilă la situația de urgență generată de COVID-19 se
realizează de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru
Situații de Urgență, în colaborare cu Ministerul Sănătății și cu celelalte
instituții implicate în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.
557/2016 privind managementul tipurilor de risc.
(2) Măsurile
dispuse pentru prevenirea COVID-19 ca urmare a hotărârilor Comitetului Național
pentru Situații Speciale de Urgență sunt aplicabile și se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 6.- Conducătorii autorităților publice, ai celorlalte persoane
juridice, precum și persoanele fizice au obligația să respecte și să aplice
toate măsurile stabilite prin prezentul decret și prin ordonanțele emise de
ministrul afacerilor interne.
Art. 7.– Instituțiile sprijină structurile Ministerului Afacerilor
Interne, la solicitarea acestuia, în îndeplinirea misiunilor, conform
legislației în vigoare.
Art. 8.- Prezentul decret se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I și intră în vigoare la data publicării.
Art. 9.- Prezentul decret se transmite Parlamentului în vederea
exercitării atribuției prevăzute de art. 93 alin. (1) din Constituție.
PREȘEDINTELE ROMÂNIEI
KLAUS-WERNER IOHANNIS
ANEXA nr. 1
MĂSURI DE PRIMĂ URGENȚĂ
CU APLICABILITATE DIRECTĂ
Capitolul I - Domeniul ordine publică
Art. 1 - Poliția Locală se subordonează operațional Ministerului
Afacerilor Interne.
Art. 2 - Serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor se
subordonează operațional unităților teritoriale de poliție, care stabilesc
activitățile de sprijin pe care acestea le execută.
Art. 3 - Serviciile voluntare de pompieri (situații de urgență) se
subordonează operațional unităților teritoriale pentru situații de urgență,
care stabilesc responsabilitățile și modul de acțiune al acestora.
Art. 4 - Serviciile publice de ambulanță se subordonează operațional
inspectoratelor pentru situații de urgență.
Art. 5 - (1) Ministerul Apărării Naționale sprijină, la cerere,
Ministerul Afacerilor Interne pentru asigurarea pazei și protecției unor
obiective/zone, transportul de efective, materiale și tehnică pentru
îndeplinirea misiunilor specifice, triaj epidemiologic, asistență medicală și
alte misiuni în funcție de evoluția situației.
(2) Instituțiile
din cadrul Sistemului național de ordine publică și securitate națională
suplimentează, la nevoie, efectivele și tehnica pentru intervenție, prevăzute
în planuri, în funcție de evoluția situației.
Art. 6 - Instituțiile din cadrul Sistemului național de apărare, ordine
publică și securitate națională pot angaja fără concurs, la nevoie, pe durată
determinată de 6 luni, personal din sursă externă sau cadre care au trecut în
rezervă, cărora le-au încetat raporturile de serviciu.
Art. 7 - Pentru ca efectivele instituțiilor din
cadrul Sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională
să fie mereu la dispoziție în scopul intervenției în cazuri reale generate de
pandemia de COVID-19, pe perioada stării de urgență, se suspendă exercițiile,
simulările, aplicațiile și orice alte activități care pot interfera cu măsurile
luate de autoritățile competente destinate prevenirii și combaterii răspândirii
infecțiilor cu COVID-19, cu excepția celor cu caracter militar desfășurate în
poligoanele de instrucție.
Capitolul II -
Domeniul economic
Art. 8 - Guvernul poate adopta măsuri de susținere a operatorilor
economici din domeniile afectate de COVID-19.
Art. 9 - Pentru combaterea răspândirii infecțiilor cu COVID-19,
autoritățile publice centrale pot rechiziționa unități de producție materiale
și echipamente necesare combaterii acestei epidemii.
Art. 10 - Autoritățile publice centrale precum și entitățile juridice în
care statul este acționar majoritar, pot achiziționa în mod direct materiale și
echipamente necesare combaterii acestei epidemii.
Art. 11 - Beneficiarii fondurilor europene afectați de adoptarea măsurilor
de urgență prevăzute în prezentul decret pot decide, împreună cu autoritățile
de management/organismele intermediare, să suspende contractele de finanțare
încheiate conform legii.
Art. 12 - Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri
eliberează, la cerere, operatorilor economici a căror activitate este afectată
în contextul COVID-19, certificate de situație de urgență în baza documentelor
justificative.
Art. 13 - Se vor dispune măsuri pentru asigurarea continuității în
aprovizionare, respectiv extracție, producție, procesare, transport,
distribuție, furnizare, mentenanță întreținere și reparații a resurselor și
materiilor prime și/sau semiprocesate necesare funcționării corespunzătoare a
sistemului energetic național, precum și asigurarea continuității funcționării
acestuia și a tuturor serviciilor de utilitate publică.
Art. 14 - Se menține valabilitatea documentelor eliberate de autoritățile
publice care expiră pe perioada stării de urgență.
Art. 15 - Pe perioada stării de urgență se pot plafona prețurile la
medicamente și aparatură medicală, la alimentele de strictă necesitate și la
serviciile de utilitate publică (energie electrică și termică, gaze, alimentare
cu apă, salubritate, carburanți etc.), în limita prețului mediu din ultimele 3
luni înaintea declarării stării de urgență.
Capitolul III - Domeniul sănătății
Art. 16 - În structurile Ministerului Afacerilor Interne, în unitățile
sanitare și în serviciile de asistență socială se poate angaja fără concurs, la
nevoie, pe durată determinată de 6 luni, personal contractual medical, personal
auxiliar, farmaciști, personal de laborator și alte categorii de personal
contractual necesare.
Art. 17 - Prelungirea aplicabilității actelor normative, cu valabilitate
până la data de 31 martie 2020, privind acordarea serviciilor medicale și
medicamentelor în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, programe
naționale de sănătate – preventive și curative, pe perioada stării de urgență,
cu modificarea prevederilor, în caz de necesitate, după cum urmează:
a) serviciile
medicale pentru tratarea cazurilor COVID-19 și complicațiile acestora se acordă
tuturor persoanelor aflate pe teritoriul României și se suportă din bugetul
Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS);
b) serviciile
medicale și medicamentele pot fi acordate și validate și fără semnarea cu
cardul național de asigurări sociale de sănătate și fără termen de raportare în
3 zile lucrătoare de la data acordării serviciilor;
c) decontarea
pentru unitățile sanitare cu paturi aflate în relație contractuală cu casele de
asigurări de sănătate, a sumelor contractate și decontate din bugetul Fondului
Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate sau bugetul Ministerului
Sănătății, indiferent de numărul de cazuri realizate sau după caz la nivelul
activității efectiv realizate în condițiile în care acesta depășește nivelul
contractat;
d) decontarea
serviciilor medicale în unitățile sanitare din asistența medicală primară și
ambulatoriul de specialitate clinic la nivelul activității efectiv realizate,
cu maximum 8 consultații/oră;
e) prescrierea
de medicamente de către medicii de familie, inclusiv a medicamentelor
restricționate din Lista de medicamente, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.
720/2008, pentru pacienții cronici.
Art. 18 - În cazul achiziției de medicamente de către unitățile sanitare
pentru tratarea pacienților cu COVID-19, prețurile medicamentelor pot depăși
prețurile maximale aprobate de Ministerul Sănătății.
Art. 19 - Pe perioada stării de urgență, pentru neîndeplinirea
atribuțiilor de serviciu, pot fi suspendați din funcțiile de conducere
conducătorii unităților sanitare, direcțiilor de sănătate publică, caselor de
asigurări de sănătate, serviciilor de ambulanță, precum și autorităților și instituțiilor
publice centrale și locale cu atribuții în domeniul asistenței și protecției
sociale, indiferent de statutul lor. Nu este necesar ca persoanele desemnate să
exercite temporar aceste funcții să fie funcționari publici.
Art. 20 - Pe perioada stării de urgență se pot realiza transferuri între
bugetele Ministerului Sănătății și Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de
Sănătate (în ambele sensuri) precum și între diferitele linii de buget ale
Ministerului Sănătății sau Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de
Sănătate în funcție de necesități.
Art. 21 - Influențele financiare determinate de creșterile salariale
pentru personalul medical și nemedical din unitățile sanitare publice și cele
care au ca asociat unic unitățile administrativ teritoriale se suportă din
bugetul Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate – Titlul VI –
Transferuri între unități ale administrației publice.
Art. 22 - Valoarea procentului aferent contribuției clawback pentru
trimestrul I al anului 2020 se plafonează la valoarea trimestrului IV al anului
2019.
Art. 23 - Pentru serviciile medicale, medicamente, investigații
paraclinice acordate în perioada stării de urgență, sumele angajate nu vor fi
limitate la cele aprobate pentru trimestrul I al anului 2020.
Art. 24 - Decontarea concediilor medicale acordate persoanelor aflate în
carantină pentru COVID-19 va fi realizată cu prioritate prin asigurarea de sume
suplimentare în bugetul FNUASS la nivelul necesar.
Art. 25 - Pe perioada stării de urgență, modificările de structură din
cadrul unităților sanitare se vor aviza de către direcțiile de sănătate publică
locale în funcție de necesitați.
Art. 26 - Pe perioada stării de urgență, prin ordin al ministrului
sănătății se pot introduce noi programe de sănătate și servicii medicale
destinate prevenirii și combaterii COVID-19.
Art. 27 - Se autorizează prescripțiile de tratamente „off – label” în
cazul pacienților infectați cu virusul SARS-CoV-2, după ce aceste tratamente
sunt avizate de către comisia de politică a medicamentului din cadrul unității
sanitare respective.
Art. 28 - (1) Asigurarea sumelor necesare în bugetul Ministerului
Sănătății pentru achiziționarea de către direcțiile de sănătate publică de
materiale necesare în perioada pandemiei se realizează prin transferuri de la
Ministerul Sănătății, urmând ca achiziția să se realizeze de către direcțiile
de sănătate publică prin procedură de achiziție directă.
(2) Asigurarea
sumelor necesare în bugetul Ministerului Sănătății pentru achiziționarea de
către unitățile sanitare de materiale și medicamente necesare în perioada
pandemiei se realizează prin transferuri de la Ministerul Sănătății, urmând
ca achiziția să se realizeze de către unitățile sanitare prin procedură de
achiziție directă.
(3) Ministerele
cu sistem de sănătate propriu pot face achiziții directe pentru unitățile
sanitare proprii atât din bugetele ministerelor de resort cât si din cele ale
unităților sanitare.
Art. 29 - (1) Prin ordin al ministrului sănătății se stabilesc măsurile de
sprijinire a persoanelor izolate la domiciliu, ca urmare a măsurilor de
limitare a răspândirii COVID-19.
(2) Măsurile de
sprijin se pun în aplicare de autoritățile administrației publice locale.
(3) Cheltuielile
necesare se asigură prin transfer între bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Sănătății, și bugetele locale.
Capitolul IV -
Domeniul muncii și protecției sociale
Art. 30 - Guvernul poate sprijini
angajatorii și angajații afectați de efectele crizei COVID-19, prin derogări de
la prevederile legale în vigoare.
Art. 31 - Prin ordin al
ministrului muncii și protecției sociale se stabilesc măsuri de protecție
socială pentru angajați și familiile acestora din sectoarele economice a căror
activitate este afectată sau oprită total sau parțial prin decizii ale
autorităților publice, pe perioada stării de urgență.
Art. 32 - (1) Pe perioada stării de urgență, prevederile Legii nr.
19/2020 privind acordarea unor zile libere părinților pentru supravegherea
copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ, nu se
aplică angajaților sistemului național de apărare, angajaților din
penitenciare, personalului din unitățile sanitare publice și altor categorii
stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne, al ministrului
economiei, energiei și mediului de afaceri și al ministrului
transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor, după caz.
(2) Personalul
prevăzut la alin. (1) are dreptul la o majorare a salariului în cuantumul
prevăzut la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 19/2020, în situația în care
celălalt părinte nu beneficiază de drepturile reglementate în această lege.
Art. 33 - Instituțiile și autoritățile publice centrale și locale,
autoritățile administrative autonome, regiile autonome, societățile și
companiile naționale și societățile la care statul ori o unitate administrativ-
teritorială este acționar unic sau majoritar, societățile cu capital privat,
introduc, acolo unde este posibil, pe perioada stării de urgență, munca la
domiciliu sau în regim de telemuncă, prin act unilateral al angajatorului.
Art. 34 – Pe durata stării de urgență, are loc suspendarea
efectuării controalelor la angajatori, de către Inspectoratele Teritoriale de
Muncă, cu excepția controalelor dispuse de către Ministrul Muncii și Protecției
Sociale, a celor dispuse de Inspecția Muncii pentru punerea în aplicare a
hotărârilor Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență, a celor
necesare pentru a da curs sesizărilor prin care se reclamă săvârșirea unor
fapte cu un grad ridicat de pericol social și pentru cercetarea accidentelor de
muncă.
Art. 35 - Se menține valabilitatea contractelor colective de muncă
și a acordurilor colective pe perioada stării de urgență.
Art. 36 - Pe perioada stării de urgență se interzice declararea,
declanșarea sau desfășurarea conflictelor colective de muncă în unitățile
sistemului energetic național, din unitățile operative de la sectoarele
nucleare, din unitățile cu foc continuu, din unitățile sanitare și de asistență
socială, de telecomunicații, ale radioului și televiziunii publice, din transporturile
pe căile ferate, din unitățile care asigură transportul în comun și
salubrizarea localităților, precum și aprovizionarea populației cu gaze,
energie electrică, căldură și apă.
Art. 37 - Prin excepție de la prevederile Ordonanței de urgență a
Guvernului nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru
creșterea copiilor, persoana îndreptățită își păstrează stimulentul de
inserție, în situația pierderii locului de muncă ca urmare a efectelor
epidemiei COVID-19.
Art. 38 - Cererile pentru acordarea beneficiilor și prestațiilor
sociale pot fi depuse inclusiv pe cale electronică.
Art. 39 - Certificatele de încadrare a copilului într-un grad de
handicap și atestatele de asistent maternal eliberate de comisia pentru
protecția copilului, precum și certificatele de încadrare în grad și tip de
handicap eliberate de comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap a
căror valabilitate expiră în perioada de urgență declarată, își prelungesc
valabilitatea până la încetarea stării de urgență.
Art. 40 - Certificatele de acreditare a furnizorilor de servicii
sociale și licențele serviciilor sociale, provizorii și de funcționare, a căror
valabilitate expiră în perioada de urgență declarată, își prelungesc
valabilitatea până la încetarea stării de urgență.
Capitolul V –
Domeniul justiție
Art. 41 - Prescripțiile și termenele de decădere
de orice fel nu încep să curgă, iar, dacă au început să curgă, se suspendă pe
toată durata stării de urgență instituite potrivit prezentului decret,
dispozițiile art. 2532 pct. 9 teza a II – a din Legea nr. 287/2009 privind
Codul civil sau alte dispoziții legale contrare nefiind aplicabile.
Art. 42 - (1) Pe durata stării de urgență, activitatea de judecată
continuă în cauzele de urgență deosebită. Lista acestor cauze se stabilește de
colegiul de conducere al Înaltei Curți de Casație și Justiție pentru cauzele de
competența acesteia și, respectiv, de colegiile de conducere ale curților de
apel pentru cauzele de competența lor și pentru cauzele de competența
instanțelor care funcționează în circumscripția lor teritorială, putând fi,
după împrejurări, actualizată. Consiliul Superior al Magistraturii dă
îndrumări, în vederea asigurării unei practici unitare, colegiilor de conducere
ale instanțelor menționate cu privire la modul de stabilire a cauzelor care se
judecă pe durata stării de urgență.
(2) Pe durata
stării de urgență, pentru judecarea proceselor prevăzute la alin. (1),
instanțele judecătorești, ținând seama de împrejurări, pot fixa termene scurte,
inclusiv de la o zi la alta sau chiar în aceeași zi.
(3) În procesele
prevăzute la alin. (1), când este posibil, instanțele judecătorești dispun
măsurile necesare pentru desfășurarea ședinței de judecată prin videoconferință
și procedează la comunicarea actelor de procedură prin telefax, poștă
electronică sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea textului actului și
confirmarea primirii acestuia.
(4) Amânarea
judecării cauzelor prevăzute la alin. (1) poate fi dispusă la cerere, în
situația în care partea interesată se află în izolare la domiciliu, în
carantină sau spitalizată în contextul pandemiei de COVID-19. Când instanța
respinge cererea de amânare a judecății în considerarea necesității de a
soluționa cauza în contextul instituirii prezentei stări de urgență, va amâna,
la cererea părții sau din oficiu, pronunțarea în vederea depunerii de concluzii
scrise.
(5) Activitatea
de executare silită continuă numai în cazurile în care este posibilă
respectarea regulilor de disciplină sanitară stabilite prin hotărârile
Comitetului Național privind Situațiile Speciale de Urgență, în scopul
ocrotirii drepturilor la viață și la integritate fizică ale participanților la
executarea silită.
(6) În temeiul
prezentului decret, judecarea proceselor civile, altele decât cele prevăzute la
alin. (1) se suspendă de plin drept pe durata stării de urgență instituite prin
acesta, fără a fi necesară efectuarea vreunui act de procedură în acest scop.
(7) Termenele de
exercitare a căilor de atac în cauzele prevăzute la alin. (6), aflate în curs
la data instituirii prezentei stări de urgență, se întrerup, urmând a curge noi
termene, de aceeași durată, de la data încetării stării de urgență. În cauzele
prevăzute la alin. (6) în care au fost declarate căi de atac până la data
emiterii prezentului decret, dosarele se înaintează instanței competente după
încetarea stării de urgență.
(8) După
încetarea stării de urgență, judecarea proceselor prevăzute la alin. (6) se
reia din oficiu. În termen de 10 zile de la încetarea stării de urgență,
instanța de judecată va lua măsuri pentru fixarea termenelor de judecată și
citarea părților.
Art. 43 - (1) Activitatea de urmărire penală și cea a judecătorilor
de drepturi și libertăți se desfășoară numai cu privire la:
a) cauzele în
care s-au dispus ori se propune luarea măsurilor preventive ori a celor de
protecție a victimelor și martorilor, cele privind aplicarea provizorie a
măsurilor de siguranță cu caracter medical, cele cu persoane vătămate minori;
b) actele și
măsurile de urmărire penală a căror amânare ar pune în pericol obținerea
probelor sau prinderea suspectului sau a inculpatului, precum și cele privind
audierea anticipată;
c) cauzele în
care urgența se justifică prin scopul instituirii stării de urgență la nivel
național, alte cauze urgente apreciate ca atare de către procurorul care
supraveghează sau efectuează urmărirea penală.
(2) Procesele
penale aflate în curs pe rolul instanțelor de judecată, inclusiv cele aflate în
procedură în camera preliminară, se suspendă de drept pe durata stării de
urgență, cu excepția celor de la alin.(1) lit. c) apreciate ca atare de
judecător sau instanța de judecată, precum și a următoarelor cauze: cele
privind infracțiunile flagrante, cele în care au fost dispuse măsuri
preventive, cele referitoare la contestații împotriva măsurilor asiguratorii,
cele privind cooperarea judiciară internațională în materie penală, cele ce
cuprind măsuri de protecție a victimelor și a martorilor, cele privind
aplicarea provizorie a măsurilor de siguranță cu caracter medical, cele privind
infracțiuni contra securității naționale, cele privind acte de terorism sau de
spălare a banilor;
(3) În termen de
10 zile de la încetarea stării de urgență, judecătorul sau instanța de judecată
va lua măsuri pentru fixarea termenelor de judecată și efectuarea actelor de
procedură;
(4) Acordul de
comunicare în cauzele penale a actelor procedurale prin poștă electronică se
prezumă, iar organele judiciare vor solicita, acolo unde este cazul, de
urgență, telefonic indicarea adreselor de poștă electronică pentru comunicarea
respectivelor acte;
(5) Termenele de
comunicare a soluțiilor, de formulare și soluționare a plângerilor, altele
decât cele reglementate de alin. (1), se întrerup, urmând ca de la data
încetării stării de urgență să înceapă să curgă un nou termen, de aceeași
durată. Termenele de exercitare a căilor de atac în cauzele penale, cu excepția
celor judecate potrivit prezentului decret, se întrerup, urmând ca de la data
încetării stării de urgență să înceapă să curgă un nou termen, de aceeași
durată. Fac excepție cele judecate potrivit prezentului decret.
(6) Ascultarea
persoanelor private de libertate se face prin videoconferință la locul de
deținere sau în spații corespunzătoare din punct de vedere sanitar, fără a fi
necesar acordul persoanei private de libertate .
(7) Se suspendă de drept organizarea licitațiilor publice
în cadrul procedurilor de valorificare a bunurilor mobile indisponibilizate în
procesele penale.
(8) Pe durata
stării de urgență, în cauzele în care nu se efectuează acte de urmărire penală
sau procesul penal este suspendat potrivit prezentului decret, prescripția
răspunderii penale se suspendă.
Art. 44 - Pe durata stării de urgență, prevederile art. 42 se aplică
în mod corespunzător și în procedurile de competența Inspecției Judiciare.
Art. 45 - (1) Pe durata stării de urgență, activitatea Oficiului
Național al Registrului Comerțului și a oficiilor registrelor comerțului de pe
lângă tribunale continuă în ceea ce privește înregistrarea mențiunilor privind
persoanele juridice și persoanele fizice înregistrate în registrul comerțului
și se derulează prin mijloace electronice, în baza cererii de înregistrare a
mențiunilor și a documentelor anexate la aceasta în formă electronică, având
încorporată, atașată sau logic asociată semnătura electronică extinsă.
(2) Copiile de
pe înregistrările efectuate și de pe actele prezentate de solicitanți,
informațiile despre datele înregistrate și certificatele constatatoare se
eliberează pe cale electronică.
(3) Activitatea
de asistență pentru efectuarea procedurilor necesare înregistrării prin
mijloace electronice în registrul comerțului, din cadrul oficiilor registrului
comerțului de pe lângă tribunale, precum și activitatea de publicare și de
furnizare a Buletinului procedurilor de insolvență se realizează prin mijloace
electronice.
Art. 46 - În executarea pedepselor și a măsurilor educative
neprivative de libertate, executarea supravegherii prin prezentarea
persoanei la serviciul de probațiune, primirea vizitelor consilierului de
probațiune, precum și obligațiile de a presta o muncă neremunerată în folosul comunității,
de a urma un curs de pregătire școlară ori de calificare profesională, de a
frecventa unul sau mai multe programe de reintegrare socială,
respectiv prestarea unei munci neremunerate în folosul comunității
rezultată din înlocuirea amenzii penale se suspendă pe durata stării de
urgență. Pentru situațiile în care termenul de supraveghere, durata
supravegherii sau durata măsurii educative neprivative de libertate s-a
împlinit în timpul stării de urgență, în raportul final se face mențiune despre
imposibilitatea obiectivă de executare.
Art. 47 - (1) În executarea pedepselor și a măsurilor privative de
libertate, exercitarea dreptului de a primi vizite, exercitarea dreptului la
vizită intimă, exercitarea dreptului de a primi bunuri prin sectorul vizită,
cât și recompensele constând în permisiunea de ieșire din penitenciar se
suspendă.
(2) Pentru
menținerea legăturii cu mediul suport se majorează durata și numărul de
convorbiri pentru persoanele condamnate aflate în regimul de maximă siguranță,
la maximum 45 minute pe zi, iar pentru persoanele condamnate aflate în regim
închis, semideschis, deschis, regim provizoriu sau pentru cei care nu au
regimul stabilit, la maximum 75 minute pe zi. Dreptul deținuților la convorbiri
on-line, indiferent de situația disciplinară și periodicitatea legăturii cu
familia, se suplimentează corespunzător numărului de vizite la care au dreptul
conform regimului de executare.
(3) Persoanele
condamnate clasificate în regimul semideschis și deschis pot executa pedeapsa
în camere de deținere permanent închise și asigurate.
(4) Pentru
minorii privați de libertate care nu au un reprezentant legal, medicul curant
al locului de deținere acționează ca reprezentantul legal, exclusiv pentru
acordarea asistenței medicale și a măsurilor de prevenție.
(5) În
completarea obligațiilor prevăzute în Legea nr. 145/2019 privind statutul
polițiștilor de penitenciare, cu modificările și completările ulterioare, polițistul de
penitenciare este obligat să participe la toate activitățile desfășurate
în conformitate cu dispozițiile superiorilor, cu respectarea timpului legal de
odihnă, timpul lucrat suplimentar în această împrejurare fiind compensat
exclusiv cu timp liber corespunzător.
(6) Pe perioada
stării de urgență, în raport de necesitățile și situația operativă existente la
nivelul unității penitenciare unde este încadrat sau al altei unități din
poliția penitenciară, polițistului de penitenciare i se pot modifica, fără
acordul său, locul și/sau felul muncii.
Capitolul VI- Domeniul afaceri externe
Art. 48 - Pe perioada stării de urgență, Ministerul Afacerilor Externe
îndeplinește următoarele atribuții:
a) va menține
funcțiile și atribuțiile sale conform HG nr. 16/2017 privind organizarea și
funcționarea MAE, cu modificările și completările ulterioare și va asigura,
prin misiunile diplomatice ale României, reprezentarea României în cadrul
tuturor reuniunilor care vor fi organizate pe durata menținerii stării de
urgență în România, în special la nivelul Uniunii Europene, Consiliului
Europei, NATO, ONU, indiferent de domeniul vizat de reuniune;
b) va notifica
Secretarului General al ONU și Secretarului General al Consiliului Europei
măsurile adoptate prin decretul de instituire a stării de urgență care au ca
efect limitarea exercițiului unor drepturi și libertăți fundamentale, în
conformitate cu obligațiile internaționale ce revin României;
c) va asigura
comunicarea exclusivă cu misiunile diplomatice și oficiile consulare acreditate
în România, precum și cu reprezentanțele/birourile organizațiilor
internaționale din România, sens în care autoritățile competente vor furniza
toate informațiile necesare;
d) va asigura
respectarea normelor dreptului internațional relevante în contextul aplicării
dispozițiilor prezentului decret în situația în care membrii misiunilor diplomatice/oficiilor
consulare/ reprezentanțelor/ birourilor organizațiilor internaționale vor fi
testați pozitiv cu COVID-19;
e) va menține
comunicarea cu misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în
străinătate pentru transmiterea oricăror instrucțiuni și informări necesare în
contextul aplicării prezentului decret, sens în care autoritățile competente
vor furniza MAE informațiile necesare;
f) va dispune
măsurile necesare în condițiile în care membrii misiunilor diplomatice și
oficiilor consulare ale României vor intra în auto-izolare sau carantină
conform legii din statele de reședință în cazul testării pozitive cu COVID-19 a
unuia sau a unor membrii ai misiunilor diplomatice/oficiilor consulare ale
României (inclusiv membrii de familie), inclusiv din perspectiva asigurării
continuității drepturilor acestora (salariale sau de orice altă natură).
Capitolul VII – Alte măsuri
Art. 49 - Pe durata stării de urgență, cursurile din toate unitățile și
instituțiile de învățământ se suspendă.
Art. 50 - Pe durata stării de urgență, autoritățile administrației publice
centrale și locale vor lua măsuri pentru organizarea activității astfel încât
să fie evitat, pe cât posibil, contactul direct între persoane, inclusiv prin
utilizarea mijloacelor electronice de comunicare.
Art. 51 - (1) Autoritățile și instituțiile publice stabilesc
măsurile care se impun pentru asigurarea desfășurării optime a activității, cu
respectarea regulilor de disciplină sanitară stabilite de autoritățile cu
atribuții în domeniu, inclusiv prin hotărârile Comitetului Național privind
Situațiile Speciale de Urgență, urmărind cu prioritate asigurarea prevenției și
reducerea riscului de îmbolnăvire.
(2) Dispozițiile
alin. (1) se aplică și organelor de conducere ale profesiilor de avocat, notar
public, executor judecătoresc, precum și ale celorlalte profesii.
(3) Organele de
poliție, jandarmerie sau alți agenți ai forței publice, după caz, sunt obligați
să sprijine îndeplinirea promptă și efectivă a măsurilor prevăzute la alin.(1).
Art. 52 - (1) La propunerea ministerelor și autorităților publice locale,
Ministerul Afacerilor Interne, prin Administrația Națională a Rezervelor de
Stat și Probleme Speciale, analizează și face propuneri de folosire a unor
resurse materiale și umane în vederea sprijinirii populației afectate, precum
și satisfacerii cererilor de produse și servicii destinate nevoilor
instituțiilor cu atribuții în domeniul apărării, ordinii publice și securității
naționale, inclusiv prin scoaterea, în condițiile legii, a unor materiale din
rezervele de stat sau de mobilizare.
(2) În aplicarea
alin. (1), autoritățile împuternicite de lege pregătesc și efectuează
rechiziții de bunuri și chemarea persoanelor fizice pentru prestări de servicii
în interes public în scopul rezolvării problemelor materiale de orice natură și
asigurarea forței de muncă.
Art. 53 - În perioada stării de urgență, drepturile prevăzute la art. 35
alin. (2) – (8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2018 privind
instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri
fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea
unor termene, cu modificările și completările ulterioare, se acordă fără a se
ține cont de obligativitatea încadrării în limita de 3% prevăzută la alin. (4)
și (5) ale aceluiași articol și fără a ține cont de plafonul maxim de ore anual
stabilit la alin. (6) al aceluiași articol.
Art. 54 - (1) Instituțiile și autoritățile publice, precum și operatorii
privați contribuie la campania
de informare publică privind măsurile adoptate și activitățile desfășurate la
nivel național.
(2) În situația
propagării unor informații false în mass-media și în mediul on-line cu privire
la evoluția COVID-19 și la măsurile de protecție și prevenire, instituțiile și
autoritățile publice întreprind măsurile necesare pentru a informa în mod
corect și obiectiv populația în acest context.
(3) Furnizorii
de servicii de găzduire și furnizorii de conținut sunt obligați ca, la decizia
motivată a Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în
Comunicații, să întrerupă imediat, cu informarea utilizatorilor, transmiterea
într-o rețea de comunicații electronice ori stocarea conținutului, prin
eliminarea acestuia la sursă, dacă prin conținutul respectiv se promovează știri
false cu privire la evoluția COVID-19 și la măsurile de protecție și prevenire.
(4) În situația
în care eliminarea la sursă a conținutului prevăzut la alin. (3) nu este
fezabilă, furnizorii de rețele de comunicații electronice destinate publicului
sunt obligați ca, la decizia motivată a Autorității Naționale pentru
Administrare și Reglementare în Comunicații, să blocheze, imediat, accesul la
respectivul conținut și să informeze utilizatorii.
(5) La decizia
motivată a Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în
Comunicații, furnizorii de rețele de comunicații electronice destinate
publicului au obligația de a bloca imediat accesul utilizatorilor din România
la conținutul care promovează știri false cu privire la evoluția COVID-19 și la
măsurile de protecție și prevenire și este transmis într-o rețea de comunicații
electronice de către persoanele de la alin. (3) care nu se află sub jurisdicția
legislației naționale.
Art. 55 - În perioada stării de urgență pot fi depășite normele de dotare
și consum prevăzute de reglementările în vigoare, dacă această depășire se
datorează efectelor evoluției COVID-19 și măsurilor de protecție și prevenire.
Art. 56 - Pe perioada stării de urgență, termenele legale stabilite pentru
soluționarea solicitărilor formulate în exercitarea liberului acces la
informații de interes public, precum și a petițiilor se dublează.
Art. 57 - Guvernul României efectuează, în regim de urgență, rectificarea
bugetară, în vederea asigurării resurselor financiare necesare.
ANEXA nr. 2
MĂSURILE DE PRIMĂ URGENȚĂ CU APLICABILITATE GRADUALĂ
1. Izolarea și
carantina persoanelor provenite din zonele de risc, precum și a celor care iau
contact cu acestea; măsuri de carantinare asupra unor clădiri, localități sau
zone geografice;
2. Închiderea
graduală a punctelor de trecere a frontierei de stat;
3. Limitarea sau
interzicerea circulației vehiculelor sau a persoanelor în/spre anumite zone ori
între anumite ore, precum și ieșirea din zonele respective;
4. Interzicerea
graduală a circulației rutiere, feroviare, maritime, fluviale sau aeriene pe
diferite rute și a metroului;
5. Închiderea
temporară a unor restaurante, hoteluri, cafenele, cluburi, cazinouri, sedii ale
asociațiilor și ale altor localuri publice;
6. Asigurarea
pazei și protecției instituționale a stațiilor de alimentare cu apă, energie,
gaze, a operatorilor economici care dețin capacități de importanță strategică
la nivel național;
7. Identificarea
și rechiziționarea de stocuri, capacități de producție și distribuție, de
echipamente de protecție, dezinfectanți și medicamente utilizate/utilizabile în
tratarea COVID-19;
8. Limitarea
activității spitalelor publice la internarea și rezolvarea cazurilor urgente:
i. urgențe de
ordin I – pacienți internați prin Unități de primiri urgențe/Compartimente de
primiri urgențe care își pot pierde viața în 24 de ore;
ii. urgențe de
ordin II – pacienți care trebuie tratați în cadrul aceleiași internări (odată
diagnosticați nu pot fi externați);
iii. pacienții
infectați cu virusul SARS-CoV-2, respectiv diagnosticați cu COVID-19.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu