Faceți căutări pe acest blog

Anunt moderare comentarii

Pentru corespondenta personala dolhasca9@gmail.com De semnalat trimiterea printr-un comentariu pe blog

27 ianuarie 2022

Să fie bine ca să nu fie rău

Se tot vehiculeaza pe net vestile despre intilniri ale decidentilor cu reprezentanti din puzderia de asociatii de-ale pensionarilor militari!...
C’au discutat si au cazut de acord ca trebuie sa fie bine ca sa nu fie rau!

Stiind ce le poate capu’  la multi dintre reprezentantii “nostri”... fereasca Dumnezeu ce vor fi inteles decidentii, si cum vor traduce in acte normative cele propuse! Asta avind in vedere faptul ca reprezentantii “nostri” nu vad, si nu doresc, decit “sa-mi mai dea mie ceva, pe ceilalti da-i in ‘zda ma-sii”... iar decidentii recurg la cîrpăceli ale actelor normative prin care “taie din minecile surtucului pentru a cîrpi cracii ițarilor”. Exemplul cel mai recent fiind timpeniile inscrise in forma promulgata a l.223/2015, cîrpăcită prin ordonante de urgenta!

Vestile despre acele intilniri sint pe larg comentate de corurile reunite ale “injurătorilor” de profesie... Printre injuraturi fiind strecurate si propunerile “constructive” ale unora care sint tot din tagma celor cu “sa-mi mai dea mie ceva, pe ceilalati da-i in ‘zda ma-sii”!

In contextul balamucului care domneste in domeniul pensiilor militare de stat ar trebui ca tot mai multi sa-i convinga pe “colegii” specialisti de-ai asociatiilor, invatatori si mari onorabili maestri sa termine cu multele timpenii pe care le tot propun (si sustin) pe la toate intilnirile cu decidenti, si pe oriunde isi etaleaza frustrarile si vastele lor ne-cunostinte, si toata suflarea militara sa sustina:

- pensie MILITARA de stat NUMAI pentru militari, si NUMAI pentru perioada cit impricinatul a fost militar
---- toate celelalte "ocupatii" (de dinainte si/sau de dupa "militarie") sa fie valorificate in sistemul de pensii publice , in CONDITIILE din acel sistem

- pensie DE STAT (nu MILITARA de stat) pentru alte categorii socio-profesionale carora decidentii doresc sa le acorde pensii diferite de pensiile din sistemul public sau din sistemul pensiilor de serviciu

- reintroducerea (in legile statutelor militarilor) a limitelor de virsta in grad

- baza de calcul sa fie "solda de baza" (fosta "solda a functiei de baza" , sau "nou inventata" parte fixa a soldei - S.Funct.+S.Grad+Gradatii+S.C.da) . Atit si nimic mai mult !

- vechime efectiva minima - 25 ani ani (*vechimea la care are dreptul sa primeasca pensie militara fara diminuari; calculul pensiei se face tot pentru vechimea cumulata*)

---- mentinerea sistemului actual de calcul a pensiei pentru vechimea majorata datorita conditiilor de munca

- procent de calcul a pensiei de la 80% la 100% din baza de calcul
---- cite 1% pentru fiecare an in plus la vechimea de calcul a pensiei
---- eliminarea majorarii pentru contributia la fondul pentru pensia suplimentara ... obligatoriu de eliminat majorarea pentru contributia la buget sau a contributiei de asigurarui sociale (in perioada l.164/2001 , l.263/2010 si a l.223/2015)
---- eliminarea majorarii pentru OMM/SOSP
---- limitarea pensiei "net la net"

- actualizarea pensiilor militare NUMAI in functie de evolutia soldelor celor (omologilor) din activitate ... Nici un fel de "amestec" al inflatiei ... Actualizare care sa se faca automat oricind se produc modificari in soldele celor in activitate ...

- re-recalcularea tuturor pensiilor militare existente in plata in ideile de mai sus , cu actualizarea bazei de calcul la data intrarii in vigoare a legii, si cu aplicarea principiului cuantumului avantajos pina cind pensiile recalculate vor depasi pensiile ramase in plata.

Altfel balamucul va continua, si rezultatul practic al intilnirilor s-ar putea sa ne faca sa cadem din lac in puță!

 

25 de comentarii:

  1. Mos Alecu,
    Pe surse, sunt constituite Grupuri de lucru la MAPN, MAI si M.Justitiei pt.a redacta noua formula a pensiilor militare.
    Se pare ca solutia va fi modelul magistratilor:
    1. Componenta contributiva.+
    2. Un spor oferit de Stat pt.limitarile de drepturi si libertati constitutionale.
    Ce parere aveti?
    Acopera realitatea deficientelor actuale ale sist.de pensii militare ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu e rau,doar ca sporul pentru limitarea de drepturi si libertati constitutionale ar cam trebui sa fie 300%,pentru ca activitatea noastra nu a fost normata la 8 ore,ci 24 de ore...

      Ștergere
  2. De ce vechime minima efectiva de 25 de ani,cand cei care au iesit pe 164 au avut conditia de vechime minima 20 de ani?Poate ati vrut sa spuneti vechime cumulata...De ce indemnizatie de comanda?Mai comanda cineva ceva la pensie?De ce 80%-100% daca doriti limitarea net la net si va fi oricum la nivelul actual de taxare a soldelor activilor de 58.5%?De ce sa nu se mareasca cu pensia suplimentara si cu omm?Dimpotriva as dori ca omm sa fie 1/12 % pe luna de vechime cumulata,iar pentru disponibilizatii autentici sa mai fie un adaos procentual de jumatate din 60-varsta la pensionare...De asemenea as dori ca majorarea pentru pensia suplimentara sa se calculeze dupa formula din legea civila pentru ca este mai complet calculul...De ce sa nu creasca pensia cu inflatia,daca solda activilor nu creste?Daca nu creste solda activilor cu rata inflatiei,cresterea pensiilor sa fie pentru toti pensionarii la fel,doar sa fie calculata la media pensiei din sistem...Astfel daca pensia medie este de 6,000 de lei ,iar inflatia este de 2%,cresterea sa fie de 120 de lei pentru toata lumea...Cresterea cu inflatia sa fie calculata de doua ori pe an:la 1 ianuarie cu inflatia pentru 31 decembrie anul trecut si 1 iulie pentru inflatia din 30 iunie anul trecut...

    RăspundețiȘtergere
  3. Bvoo Mosule ,nu mai zic de ce unii au 20 altii 25 ani,cum se face aplicarea acestor propuneri in cazul lor? si eu personel care am 9,7 ani ca militar ,restul pana la 26 ca fonctionar poblic ,cum ramane? Nici in caruta nici in teleguta no? Citez:,, si onoarea mea nereperata si trei kile de mastica prima ". Halal opinie...schimbam regulile jocului in timpul meciului nu? E o vorba veche,,aveti grija ce va doriti ca se poate intampla " si sa vedeti vaiete ulterior...

    RăspundețiȘtergere
  4. In perioada de preaderare la NATO, Romania s-a obligat atat sa demiliarizeze anumite structuri militare cat si sa implementeze un sistem legislativ pt militari (salarizare+pensie) similar cu celelalte tari din tratat.
    S-au stabilit tipuri de forte armate: MApN+jandarmerie+pompieri militari, ceva similar cu fortele armate franceze.
    Nici n-a terminat procesul de demilitarizare, ceva s-a facut la MAI , la SRI si nu numai s-a aprobat in CSAT si procesul s-a blocat si nici n-a facut mare lucru privind salarizarea+pensia militara.
    Acest ghiveci de structuri, unele militare, altele pseudomilitare, este factorul principal care afecteaza salarizarea+ pensia militarilor.
    Toate structurile asociative trebuie sa solicite un singur lucru.
    Respectarea angajamentelor asumate de Romania, nimic in plus, nimic in minus.
    Pensie militara pt militari, numai pt activitatea ca militar: MApN+Jandarmerie+pompieri militari, nu si pt alte structuri, chiar daca inca mai au grade militare.
    Legea 164/2001 putin imbunatatita,poate constitui un punct de pornire pt o lege cinstita a drepturilor de pensie a militarilor.

    RăspundețiȘtergere
  5. Atata timp cat la militari si numai la militari, exista grupa de munca "ALTE CONDITII" nu se justifica in nici un fel, o pensie militara bazata pe contributivitate !

    RăspundețiȘtergere
  6. Despre pensiile din MAI
    „Sunt întru totul de acord că în România pensiile trebuie să fie plătite pe principiul contributivităţii. Sunt întru totul de acord ca în România să nu avem pensii speciale, însă cine confundă pensiile militare cu pensiile speciale face o greşeală. Şi pensiile de serviciu, pensiile militare, pensiile din sistemul nostru al Afacerilor Interne sunt, în acest moment, undeva la o presiune pe buget la 5,2 miliarde de lei. Vorbim despre 97.000 de pensionari proveniţi din sistemul de ordine publică, vorbim despre pensii cuprinse între 1000 şi 2500 lei într-un număr de aproximativ 21.000 de pensionari pentru care s-a aplicat acea indexare de 10%. Toţi cei care aveau pensii sub 2500 lei au primit această indexare. Aşadar nu cred că este corect să punem semnul egal între pensiile militare şi pensiile speciale”, a declarat Bode, după şedinţa de Guvern.
    Începe să înțeleagă și Bode "ce" și "cum îi" cu pensiile "de la el" de la MAI.

    RăspundețiȘtergere
  7. Stagiile civile, realizate ca civil, pe timpul scolarizarii, inainte sau dupa cariera militara trebuiesc valorificate pe legea civila de pensionare, acum legea 263/2010 in aceleasi conditii ca orice civil: varsta standard de oensionare, punctaje, etc.

    RăspundețiȘtergere
  8. Se pot da unele stimulente la pensia militara, in procente pt diverse:
    -LM , TO externe+interne.
    De ex pt 1 an de LM 0,5-1%.
    Pt cei cu TO nu-s de acord sa ia 1000 lei net pt 120 de zile, as fii de acord sa ia de ex un anumit % pt fiecare luna de misiune in TO.

    RăspundețiȘtergere
  9. "Confiscarea stagiilor din viata civila" este o falsa problema.
    CPS n-a confiscat nimic la nimeni.
    Lucrurile-s simple.
    Dupa intrarea in vigoare a legii 119/2010+oug 1/2011 a existat o obtiune a pensionarilor militari si numai a lor fara sa-i oblige nici o prevedere legala sau o institutie a statului , sa numai astepte implinirea VSP=65 de ani si SCC=35 de ani ci sa-si valorifice imediat ca un + la pensia militara aceste stagii civile, indiferent de varsta si mai ales cu SCC=20 de ani.
    Cei mai multi militari care au lucrat dupa pensionare ca civili si-au valorificat imediat aceste stagii de cotizare. Sunt si cazuri care le-au valorificat la 65 ani pe legea civila.
    Eu am si stagii civile valorificate si nevalorificate, pt ca n-am 65 de ani iar vechime ca militar 44 ani.
    O data ce ti-ai valorificat stagiile civile, de buna voie si nesilit de nimeni si ai obtinut profit, eu cred ca-i imoral si ilegal si ar trebui sa fie ilegal pt ca sa pretinzi si sa obtii refolosirea acestor stagii in alt sistem.
    Stagiile civile de cotizare nu-s scule, oe care le bagi si le scoti in orice gaura, ca sa obtii satisfactie.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dle Anonim,
      In perioada 2010-2015 pensiile militare au fost desfiintate.
      Stagiile civile realizate in aceasta perioada s-au adaugat la o pensie contributiva publica PENTRU LIMITA DE VARSTA si nu la o pensie militara, vechimea realizata fiind una CIVILA si nu militara.
      Ca atare, acest spor valoric ar fi trebuit sa ramana in plata si dupa recalcularea pe L223 fiind indeplinite toate conditiile:
      - decizie pt.limita de varsta
      - contributii platite la BASS.,deci drept castigat in conditiile din L263.
      Contributiile platite genereaza obligatia statului de a plati o pensie pe toata durata de viata a beneficiarului si nu numai in intervalul 2010-2015.

      Ștergere
  10. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  11. @vasile iosif 27.01.2022, 18:46
    La : "...Pe surse, sunt constituite Grupuri de lucru la MAPN, MAI si M.Justitiei pt.a redacta noua formula a pensiilor militare.
    Se pare ca solutia va fi modelul magistratilor:
    1. Componenta contributiva.+
    2. Un spor oferit de Stat pt.limitarile de drepturi si libertati constitutionale.".

    Atentie la dorinta cu "modelul magistratilor"!

    Adica:
    - militar cu 25 ani vechime ca militar -> pensie de 5.000
    - modul de plata
    ----- de la BASS pentru toti cei 40 de ani vechime "in civilie+militarie" pina la virsta de 65 de ani -> 4.000
    ----- de la bugetul de stat -> diferenta de 1.000
    Asta insemnind ca se face praf visul "extragerii" vechimilor civile din pensia militara!

    Plus ca "sursele" nu spun nimic despre elementele de calcul a pensiilor militarilor... la magistrati fiind ca mai sus!
    Daca-i "ca la magistrati"... pina la 65 de ani nu exista doua pensii... exista doar una (aia de magistrat) in care-i inclusa (ca sursa de plata) si vechimea totala din ne-magistratura!

    RăspundețiȘtergere
  12. @Skoda 4x4 27.01.2022, 19:21
    La: "Nici in caruta nici in teleguta no?"

    De recitit: "- pensie DE STAT (nu MILITARA de stat) pentru alte categorii socio-profesionale carora decidentii doresc sa le acorde pensii diferite de pensiile din sistemul public sau din sistemul pensiilor de serviciu".
    Faceti-va lege asa cum o doriti!

    La : "Halal opinie...schimbam regulile jocului in timpul meciului nu? E o vorba veche,,".

    Da' cind s-a trecut de la d.214/1977 la l.164/2001 n-au fost schimbate regulile in timpul jocului?? De ce n-ati protestat si atunci??

    Da' cind s-a trecut de la l.164/2001 la l.179/2004 n-au fost schimbate regulile in timpul jocului?? De ce n-ati protestat si atunci??

    Da' cind s-a trecut de la l.164/2001 si l.179/2004 la l.263/2010 n-au fost schimbate regulile in timpul jocului?? De ce n-ati protestat si atunci??

    Da' cind s-a trecut de la l.263/2010 la l.223/2015 n-au fost schimbate regulile in timpul jocului?? De ce n-ati protestat si atunci??

    Asa ca mai usor cu lozincareala!

    RăspundețiȘtergere
  13. @Burebista 28.01.2022, 00:54
    La : "Dacă tot susțineți în continuare această aberație (Moș Alecu), .......................".


    De recitit : "- pensie DE STAT (nu MILITARA de stat) pentru alte categorii socio-profesionale carora decidentii doresc sa le acorde pensii diferite de pensiile din sistemul public sau din sistemul pensiilor de serviciu".
    Faceti-va lege asa cum o doriti!".

    In rest lozincareala specifica celor speriati ca s-ar putea ca si decidentii sa gindeasca corect!

    RăspundețiȘtergere
  14. Dl Mos Alecu, burebista-i un baietel, care a profitat, ca in MAI sunt barbati, militarii de la Jandarmi si Pompieri. A obtinut un drept nemeritat de pensie, pe care-l va pierde

    RăspundețiȘtergere
  15. In nemernicia si interesul personal a lui, pseudul Burebista, care n-are obligatii militate, s-a facut portstindardul neispravitilor beneficiari de o pensie militara!

    RăspundețiȘtergere
  16. Trebuie sa ridic mina si sa recunosc ca am gresit atunci cind am crezut ca lumea stie ce inseamna unii termeni in acceptiunea actuala ... dupa ultimele legi...
    A produs o mare nemultumire folosirea, de catre mine, a expresiei: “- vechime efectiva minima - 25 ani”.

    Cea mai mare este frica celor mai vechi ca aceasta prevedere le va afecta dreptul lor LA pensie (dreptul de a avea o pensie) stabilit mai de demult! Nestiind/uitind ei ca legile nu actioneaza in trecut! Adica dreptul lor LA pensie (dreptul de a avea o pensie) nu va fi afectat, chiar daca pensia lor fusese stabilita (initial) cu niste vechimi mai mici!

    Ca sa n-o mai lungesc sa vedem evolutia denumirii vechimilor necesare pentru militari in vederea primirii unei pensii:
    - d.141/1967: “... 25 ani vechime în serviciu, din care 15 ani efectivi ca militar, şi au împlinit vîrsta de 52 ani.”.
    (*vechimea in serviciu reprezentind vechimea “in munca” totala; vechimea efectiva reprezentind vechimea ca militar*)
    - d.214/1977: “...vechime în serviciu de cel puţin 30 ani din care 20 ani efectivi ca militar bărbaţii şi 25 ani din care 15 ani efectivi ca militar femeile, ...”.
    (*vechimea in serviciu reprezentind vechimea “in munca” totala; vechimea efectiva reprezentind vechimea ca militar; se observa o crestere a vechimilor necesare*)
    - l.164/2001: “... vechime minimă în serviciu de 25 de ani, din care efectiv ca militar 15 ani.”.
    (*vechimea in serviciu reprezentind vechimea “in munca” totala; vechimea efectiva reprezentind vechimea ca militar; se mentin vechimile “crescute” din d.214/1977*)
    - l.263/2010: “...stagiul minim de cotizare în specialitate este de 20 de ani,...stagiul complet de cotizare este de 30 de ani, atât pentru femei, cât şi pentru bărbaţi....”
    (*stagiu de cotizare in specialitate reprezentind vechimea efectiva ca militar; in prezent stagiul minim in specialit. ar fi fost de 17 spre 18 ani, iar stagiul complet in specialit. ar fi fost de 25 spre 26 ani; pentru vechimile militarilor in civilie folosindu-se stagiul complet de cotizare (civil) de 35 ani (barbatii) si 31 spre 32 ani (femeile)*).
    - l.223/2015: “... au o vechime efectivă de cel puțin 25 de ani, din care cel puțin 15 ani reprezintă vechimea în serviciu.”.
    (*vechimea efectiva reprezentind vechimea in munca totala; vechimea in serviciu reprezentind vechimea ca militar; se observa o scadere fata de l.263/2010 si revenirea la vechimile din l.164/2001*).

    Avind in vedere aceste spuse ... prin “vechime efectiva minima” se intelege (eventuala) vechimea in civilie de dinainte de “militarie”, (eventualul) stagiu militar obligatoriu, scoala militara, perioada de cadru militar in activitate...

    RăspundețiȘtergere
  17. Contributivitate + grupe de munca+ OMM +pensie militara =total puncte ×valoare aleatoare e sfanta.Se elimina manaria din sistemul pensiilor militare.Pentru munca prestata dupa trecerea in rezerva ,pensie in sistemul public de pensii acordata dupa exigentele dela civili.

    RăspundețiȘtergere
  18. @monteoru 28.01.2022, 20:22
    La : "Contributivitate + grupe de munca+ OMM +pensie militara =total puncte ×valoare aleatoare e sfanta...".
    Se vede treaba ca nu stiti cum se calculeaza punctajul la "contributeala"... iar acea "x valoare aleatoare" (*intimplatoare... la indemnina decidentilor*) pune capac nestiintei!

    Dar... aveti dreptate!
    Magistratii, diplomatii, grefierii, aviatorii civili, functionarii publici parlamentari si personalul Curtii de conturi sint cu totii niste dobitoci nestiutori pentru ca tin cu dintii de pensiile lor calculate ca procent din ultimele venituri, si nu se zbat sa treaca si ei la contributeala!
    Inca si mai dobitoci nestiutori au fost aviatorii civili, diplomatii, grefierii, functionarii publici parlamentari si personalul Curtii de conturi cind au lupta si au obtinut revenirea la pensii calculate ca procent din ultimele venituri dupa contributivizarea lor prin l.119/2010!

    Dar... nu va impacientati!
    Luptati in continuare!
    Adevarul sustinut si de alti nestiutori trebuie sa iasa la lumina!

    RăspundețiȘtergere
  19. Ce va spuneam?

    Circulă pe WathApp!
    Vă salut!
    Noul proiect de modificare a pensiilor militare , proiect care trebuie obligatoriu realizat pana la 30 06 2022 conform PNRR !
    Toți pensionarii militari vor fi trecuți pe contributivitate , evident fiecare urmând să aibe pensia in funcție de vechimea și contribuția personală . La această pensie statul va veni ca la magistrați cu o componentă specială de la buget , in funcție de gradul avut la ieșirea la pensie :
    - ptr agenți = 2500 lei
    - ptr ofițeri = 3500 lei
    - ptr generali = 4500 lei ;
    Cică și la magistrați va rămâne pensia pe contributivitate plus aceasta componentă specială dar care va fi de max 8000 lei la magistrații de la Iccj !!!
    O seară frumoasă !

    PS

    Ăsta este un proiect de care SCMD știa și a avertizat, din ianuarie 2019, la care lucrează cei desemnați de Ciucă pentru partea de grad și OMM, iar pe contributivitate, cei de la Ministerul Muncii. Ei au negat permanent că lucrează la acest proiect. Pensiile militare vor scădea între 60 - 40% pentru cei cu 25 ani vechime în specialitate (militar sau polițist) și cu mult mai mult pentru cei care au 25 ani vechime cumulată (disponibilizați, inapți medical ulterior transformați în la limită de vârstă și cei pensionați conform Legii nr. 223/2015 modificată și completată cu OUG nr. 57/2015 care au întrunit cumulativ cele trei condiții minime).
    Este furt pe față și schimbarea regulilor în timpul jocului, pentru că normal legea nu trebuie să acționeze retroactiv!
    Dacă nu-i măturăm pe toți de la putere, așa o să fie!

    RăspundețiȘtergere
  20. Ei, tradare....tradare.Dar ss stim si noi.
    Circulă pe WathApp!
    Vă salut!
    Noul proiect de modificare a pensiilor militare , proiect care trebuie obligatoriu realizat pana la 30 06 2022 conform PNRR !
    Toți pensionarii militari vor fi trecuți pe contributivitate , evident fiecare urmând să aibe pensia in funcție de vechimea și contribuția personală . La această pensie statul va veni ca la magistrați cu o componentă specială de la buget , in funcție de gradul avut la ieșirea la pensie :
    - ptr agenți = 2500 lei
    - ptr ofițeri = 3500 lei
    - ptr generali = 4500 lei ;
    Cică și la magistrați va rămâne pensia pe contributivitate plus aceasta componentă specială dar care va fi de max 8000 lei la magistrații de la Iccj !!!
    O seară frumoasă !

    PS

    Ăsta este un proiect de care SCMD știa și a avertizat, din ianuarie 2019, la care lucrează cei desemnați de Ciucă pentru partea de grad și OMM, iar pe contributivitate, cei de la Ministerul Muncii. Ei au negat permanent că lucrează la acest proiect. Pensiile militare vor scădea între 60 - 40% pentru cei cu 25 ani vechime în specialitate (militar sau polițist) și cu mult mai mult pentru cei care au 25 ani vechime cumulată (disponibilizați, inapți medical ulterior transformați în la limită de vârstă și cei pensionați conform Legii nr. 223/2015 modificată și completată cu OUG nr. 57/2015 care au întrunit cumulativ cele trei condiții minime).
    Este furt pe față și schimbarea regulilor în timpul jocului, pentru că normal legea nu trebuie să acționeze retroactiv!
    Dacă nu-i măturăm pe toți de la putere, așa o să fie!

    RăspundețiȘtergere
  21. Nu e cinstit ma pensionat in 2015 sa ai pensie de 8000 lei cu vechime cumulata de 25 ani dar cu vechime ca militar de 15 ani iar similarul tau cu aceeasi vechime cumulata si cu vechime ca militar de 35 ani sa aiba pensie pe jumatate numai ca s-a pensionat in 2000.
    Legea 223/2015 modificata noaptea ca hotii a fost facuta spre binele si profitul numai a unora.Aici e buba.Legea 223/2015 va fi abrogata fiindca nu este dupa principiul volumului si importantei sociale.

    RăspundețiȘtergere
  22. @monteoru 29.01.2022, 07:43
    La : "...pensionat in 2015 ...cu vechime cumulata de 25 ani dar cu vechime ca militar de 15 ani iar similarul tau cu aceeasi vechime cumulata si cu vechime ca militar de 35 ani ...pensionat in 2000".

    Sa repetam:
    - 2015 - vechime ca militar = 15; vechime cumulata = 25
    - 2000 - vechime ca militar = 35; vechime cumulata = 25 (*aceeasi vechime cumulata*).

    Nu prea iese socoteala... da' nu mai zic nimic ca iar ma critica unii ca vorbesc buruienos la adresa celor care-si aduc contributia la lamurirea problemelor!

    RăspundețiȘtergere